Gobi Paratha – indyjski chlebek nadziewany kalafiorem

Gobi Paratha, czyli śniadanie prosto z szalonych i gorących Indii. O indyjskich fantastycznych śniadaniach pisałam tutaj, a dzisiaj zapraszam na przepis.

Najbardziej popularnym chlebkiem typu Paratha jest Aloo Paratha, czyli płaski chlebek z mąki pszennej pełnoziarnistej z nadzieniem ziemniaczanym. Jeżeli jeszcze go nie próbowaliście, koniecznie to nadróbcie. To zupełnie innym smak ziemniaka niż powszechnie znamy. Tym razem na tapet biorę kalafiora, który świetnie smakuje zapieczony w chlebku. Ważne jest, by do dania użyć kalafiora surowego. Warzywo tak czy inaczej ugotuje się w środku i zmięknie podczas smażenia na patelni.

W przepisie na Aloo Paratha podałam Wam nieco inny przepis na przygotowanie samego chlebka, a mianowicie przygotowanie kulek z ciasta, rozwałkowanie ich na kształt koła, rozłożenie nadzienia, zawinięcie krawędzi do środka i następnie spłaszczenie i ponowne rozwałkowanie na kształt koła. Taka opcja w przypadku kalafiorowego nadzienia jest możliwa, ale trudniejsza ze względu na to, iż kawałki surowego kalafiora dziurawią ciasto. Lepszą opcją jest podział ciasta na mniejsza ilośc kulek, rozwałkowanie ich na placki, nałożenie na jeden nadzienia i przykrycie drugim. Wówczas takiego placka nie trzeba już wałkować, a jedynie dobrze zlepić brzegi. Dzięki temu kalafior nie nakłuwa Parathy. Cały opis znajdziecie oczywiście w przepisie.

Gobi Paratha

Składniki na 8 małych placków Gobi Paratha:

Składniki na ciasto:

  • 2 szklanki mąki pszennej pełnoziarnistej
  • 0,5 szklanki wody – lub więcej
  • 1 łyżeczka soli
  • 1 łyżka oleju lub masła klarowanego ghee

Składniki na nadzienie:

Dodatkowo:

Gobi Paratha

Wykonanie:

Przygotuj ciasto na parathę. Mąkę wymieszaj z solą i dolewaj do niej wodę. Zagnieć gładkie i elastycznie ciasto. Na koniec dodaj tłuszcz, uformuj kulę i odstaw ją na kilka minut, przykrytą czystą ściereczką.

W tym czasie surowego kalafiora umyj i zetrzyj na tarce o najdrobniejszym oczku. Dodaj do niego posiekaną papryczkę chilli, przyprawę garam masala, sól i posiekaną świeżą kolendrę. Wymieszaj.

Ciasto podziel na 16 w miarę równych części, z każdej z nich utocz kulkę. Każdą kulkę, jedna po drugiej, rozpłaszcz i rozwałkuj na okrągłego placka. Każdy placuszek powinien być w miarę równej wielkości. Na 8 placków nałóż po równo po ok. 1 łyżce nadzienia. Rozprowadź delikatnie farsz na placku, zostawiając ok. 1,5 cm wolnego odstępu od krawędzi. Te posmaruj delikatnie wodą i przykryj z wierzchu drugim plackiem (bez nadzienia). Dociśnij brzegi, aby się skleiły. Tak przygotuj wszystkie placki.

Porządnie rozgrzej patelnię i układaj na niej placki Paratha. Smaż je po kolei, tak by się nie stykały ze sobą. Podczas smażenia polewaj je delikatnie masłem. Smaż po ok. 2-3 minuty w każdej strony. Powinny się ładnie zarumienić, a nawet delikatnie przypiec.

Placki Paratha podawaj gorące. Najlepiej smakują z prostym dipem na bazie gęstego jogurtu, posiekanej świeżej kolendry i odrobiny soli.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.